6 Αυγούστου εορτάζει η Εκκλησία μας την Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Είναι δεσποτική εορτή επειδή αναφέρεται στον Κύριό μας.
Αγιογραφική Διήγηση
Ο Χριστός, μαζί με τρεις από τους μαθητές Του, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, ανέβηκαν στο όρος Θαβώρ για να προσευχηθούν. Εκεί οι τρεις Απόστολοι κάθισαν να ξεκουραστούν και κοιμήθηκαν.
Όταν ξύπνησαν είδαν τον Ιησού μέσα σε λαμπρό φως και τα ρούχα του είχαν γίνει λευκά. Μαζί του βρίσκονταν και συνομιλούσαν για αρκετή ώρα και δύο άντρες, ο Μωυσής που εκπροσωπεί τον Νόμο και ο Ηλίας που εκπροσωπεί τους προφήτες.
Τότε ο Πέτρος είπε στον Ιησού: «Διδάσκαλε, καλό είναι να μείνετε εδώ, ας φτιάξουμε τρεις σκηνές, μια για Σένα, μια για τον Μωυσή και μια για τον Ηλία».
Στη συνέχεια, τους κάλυψε νέφος και ακούστηκε μια φωνή από τον ουρανό, λέγοντας: «Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε», δηλαδή «Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, ο εκλεκτός μου· αυτόν να ακούτε».
Οι μαθητές έπεσαν στη γη φοβισμένοι, διότι το σύννεφο αυτό δεν ήταν φυσικό σύννεφο, αλλά ήταν σημείο της παρουσίας του Θεού. Τότε ο Ιησούς πλησίασε και τους άγγιξε, λέγοντάς τους να μην φοβούνται. Όταν οι μαθητές κοίταξαν ψηλά, δεν είδαν πια τον Προφήτη Ηλία και τον Μωυσή.
Καθώς ο Ιησούς και οι τρεις Απόστολοι κατηφόρισαν, ο Ιησούς τους είπε να μην πουν σε κανέναν «αυτά που είχαν δει» μέχρι να αναστηθεί ο «Υιός του Ανθρώπου» από τους νεκρούς. Και πράγματι κράτησαν μυστικό το λόγο για τη Μεταμόρφωση, αλλά ήταν προβληματισμένοι σχετικά με το τι εννοούσε ο Ιησούς με τον όρο «αναστηθεί από τους νεκρούς».
(Ματθαίος 17:1-8, Μάρκος 9:2-8, Λουκάς 9:28-36) και Β΄ Επιστολή Πέτρου (1:16-18).
Κοντά στην Αγία Τριάδα είναι και δύο άνδρες της Παλαιάς Διαθήκης ως αντιπρόσωποι των Προφητών και τρεις μαθητές ως εκπρόσωποι των Αποστόλων. Όλα αυτά τα πρόσωπα, τα θεία και τα ανθρώπινα, είναι τα βασικά πρόσωπα που προσδιορίζουν την αληθινή Εκκλησία, δηλαδή, τη Βασιλεία του Θεού.
Τα έθιμα της ημέρας
Την ημέρα αυτή η Εκκλησία μας επιτρέπει την κατάλυση ιχθύος.
Σε κάποιες περιοχές πιστεύεται ότι την παραμονή το βράδυ ανοίγουν ξαφνικά οι ουρανοί και φαίνεται το άγιος φως σε όσους ξενυχτούν πιστεύοντας ότι θα το δουν.
Πρόκειται για το αρχαίο έθιμο των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στον Θεό. Ο άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία τους πρώτους καρπούς της σοδειάς του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση του. Έτσι, τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται αυτή τη μέρα και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο.